En superhjältes väg tillbaka

Superman

Superhjältar finns men syns inte alltid. Till vardags jobbar de ofta i det tysta utanför rampljuset. Den senaste tiden har jag haft anledning att träffat några av dem vid mina besök i Lund, men jag vet att de lever mitt ibland oss alla fast vi kanske inte alltid tänker på det. De har sällan lika uppseendeväckande dräkter som våra serietidningshjältar. Jag tänker förstås på alla dessa hjältar som arbetar inom sjukvården och utför storverk till vardags, men det finns ju också hjältar som på ett eller annat sätt hamnat inom vården ofrivilligt. Min bror är en av dem.

En liten lägesrapport

För ett par månader sedan kunde jag aldrig tro att jag skulle sitta och skriva dessa korta rader. För ett par månader sedan såg det illa ut, mycket illa. Då och där på intensiven mer eller mindre nedsövd, förde han en hjältes tysta kamp mot konsekvenserna av stamcellstransplantationen, som trots allt var ett måste för att betvinga leukemin. Och som han kämpade! Med en envishet som kan förflytta berg och en massa jäklar anamma har han nu kommit så långt att han för egen maskin går allt längre och sträckor varje dag. Alla prov har dessutom visat att ärkefienden C är nedkämpad, att det inte längre finns någon sjukdom kvar i blodet och det är ju helt fantastiskt!

Tyvärr förekommer det bakslag och bataljer som måste utkämpas, det ingår så att säga i konceptet. Ett sådant är GvH Graft-versus-host, vilket innebär att (utan att förljupa mig i de medicinska termerna) de nya vita blodkropparna kan uppfatta den nya kroppen som främmande och reagera mot den. Ofta är det hud, lever och tarm som brukas angripas och i detta fallet dessutom lungorna. Den långa perioden på intensiven tärde också väldigt hårt på de transplanterade stamcellerna vilket gjort att blodvärdena ännu inte kunnat hämta sig. Så om några veckor är det därför tänkt att jag skall donera ytterligare en omgång stamceller och då tror och hoppas vi alla att han skall få ännu lite bättre möjligheter att kunna återhämta sig och att återta sin vardagsroll igen efter en lång strid. En superhjälte reser sig alltid.

Mats Super hero

En gång hjälte, alltid hjälte.

 

Märkt , , ,

Lämna en kommentar