Kal P. Dal blir musikal

Så var det officiellt. Den 27 oktober går ridån upp på Slagthuset i Malmö för rockmusikalen om Kal P. Dal och Pågarna. Robert Lillhonga regisserar och Nic Schröder som också skriver manus tillsammans med Cornelius Löfmark  kommer att spela Kal P. Dal. The Ark, förutom Ola Salo kommer att spela bandet. 23 föreställningar är planerade och det hela produceras av KB och The Tivoli.

Det här kan ju bli hur bra som helst, och visst är en rockmusikal helt rätt efter att han både fått ett Pågatåg och en gata i Arlöv uppkallat efter sig. Nu väntar vi bara på den där statyn…

Idag är det kanske svårt för de som inte var med att förstå hur stor han egentligen var. Han var en av pionjärerna vad gäller att sjunga rock n’roll på svenska, och då i synnerhet skånska, och han hade den sällsynta förmågan att förena både raggare och punkare på spelningarna.

Minns tydligt när jag som tolvåring helt omtumlad såg deras första tv-framträdandet någon gång 1977. Efter det var jag fast, ja jag skulle nog säga att det var inkörsporten och grunden till mitt musikintresse. Slutade tvärt med tråkiga pianolektioner och började spara ihop till en elgitarr. Jag ville ju spela solo som Mårten Micro! Många strängar senare får jag fortfarande den där alldeles speciella känslan i kroppen när jag hör inledningen till ”Karolin”…

Taggad , , ,

Kommentera

